Чому змій мідний?

1. Був один чоловік із фарисеїв Никодим на ім’я, начальник юдейський.
2. Він до Нього прийшов уночі, та й промовив Йому: Учителю, знаємо ми, що прийшов Ти від Бога, як Учитель, бо не може ніхто таких чуд учинити, які чиниш Ти, коли Бог із ним не буде.
3. Ісус відповів і до нього сказав: Поправді, поправді кажу Я тобі: Коли хто не народиться згори, то не може побачити Божого Царства.
4. Никодим Йому каже: Як може людина родитися, бувши старою? Хіба може вона ввійти до утроби своїй матері знову й родитись?
5. Ісус відповів: Поправді, поправді кажу Я тобі: Коли хто не родиться з води й Духа, той не може ввійти в Царство Боже.
6. Що вродилося з тіла є тіло, що ж уродилося з Духа є дух.
7. Не дивуйся тому, що сказав Я тобі: Вам необхідно родитись згори.
8. Дух дихає, де хоче, і його голос ти чуєш, та не відаєш, звідкіля він приходить, і куди він іде. Так буває і з кожним, хто від Духа народжений.
9. Відповів Никодим і до Нього сказав: Як це статися може?
10. Ісус відповів і до нього сказав: Ти учитель ізраїльський, то чи ж цього не знаєш?
11. Поправді, поправді кажу Я тобі: Ми говоримо те, що ми знаємо, а свідчимо про те, що ми бачили, але свідчення нашого ви не приймаєте.
12. Коли Я говорив вам про земне, та не вірите ви, то як же повірите ви, коли Я говоритиму вам про небесне?
13. І не сходив на небо ніхто, тільки Той, Хто з неба зійшов, Людський Син, що на небі.
14. І, як Мойсей підніс змія в пустині, так мусить піднесений бути й Син Людський,
15. щоб кожен, хто вірує в Нього, мав вічне життя.
16. Так бо Бог полюбив світ, що дав Сина Свого Однородженого, щоб кожен, хто вірує в Нього, не згинув, але мав життя вічне.
(Від Івана 3:1-16)

 


Кожен вірш, кожне слово Святого письма то послання. Послання наповнене сенсом, призначення якого рухати і підтримувати духовний пошук та направляти розвиток людської думки. Пропоную з цього уривка розглянути один вірш.

14. І, як Мойсей підніс змія в пустині, так мусить піднесений бути й Син Людський,
Чому Ісус приводе саме такий приклад?
«Як Моїсей підніс змія в пустелі…»
Про якого змія йдеться? Чому Ісус порівнює Себе, Сина Людського, Спасителя людства із піднятим змієм? Пошукаємо в Старому Завіті цей епізод.
4. І рушили вони з Гор-гори дорогою Червоного моря, щоб обійти едомський край. І підупала душа того народу в тій дорозі.
5. І промовляв той народ проти Бога та проти Мойсея: Нащо ви вивели нас із Єгипту, щоб ми повмирали в пустині? Бо ж нема тут хліба й нема води, а душі нашій обридла ця непридатна їжа.
6. І послав Господь на той народ зміїв сарафів, і вони кусали народ. І померло багато народу з Ізраїля.
7. І прийшов народ до Мойсея та й сказав: Згрішили ми, бо говорили проти Господа та проти тебе. Молися до Господа, і нехай Він забере від нас цих зміїв. І молився Мойсей за народ.
8. І сказав Господь до Мойсея: Зроби собі сарафа, і вистав його на жердині. І станеться, кожен покусаний, як погляне на нього, то буде жити.
9. І зробив Мойсей мідяного змія, і виставив його на жердині. І сталося, якщо змій покусав кого, то той дивився на мідяного змія і жив!
(Числа 21:4-9)

Отже Мойсей, для порятунку народу Ізраїля, слідуючи настановам Господа, зробив мідяного змія і кожен ужалений подивився нього і хвороба щезла. Звідси знову декілька запитань. Пам’ятаємо, що образ мія в Старому заповіті має негативний сенс. Чому саме мідь була матеріалом для виготовлення змія? Відомо, що мідь це метал, який відіграв визначну роль в розвитку людської цивілізації, що навіть певний етап називається Мідним (Мідно-кам’яний), який переходить в період більш досконалих технологій – Бронзова доба. Пращури не вирізняли мідь і бронзу, вважаючи бронзу формою міді, так само як і ще один сплав – латунь. Отже, змій Мойсея міг бути виготовлений як з чистої міді так і з бронзи чи латуні. Саме в пізній період Бронзової доби відбувались події в Синайській пустелі – XV ст до Р.Х. То були часи мідного та бронзового посуду, зброї, релігійних атрибутів.

Окрім того, ми знаємо що мідь є одним із самих важливих металів в організмі людини. Найбільший вміст міді зосереджений у жовчному міхурі та печінці; вона діє на синтез гемоглобіну й утворення еритроцитів. Солі міді позитивно впливають на ріст та розвиток організму, беручи активну участь у білковому обміні. Мідь утворює комплексні сполуки з біологічно активними субстратами — амінокислотами та білками, сприяючи процесам кровотворення, хребетоутворення, розумовому та фізичному розвитку. Мідь активно використовується в альтернативній медицині для лікування і профілактики хвороб крові та печінки. Можемо, припустити, що народ Ізраїля був вражений хворобою крові чи печінки через якусь інфекцію тощо і вони отримали лікування міддю, про що було записано в поетичній формі. З цього можна зробити припущення, що Мойсей знав будову людського тіла, як працює печінка, знав хвороби і як їх лікувати. Але це тільки припущення.
Ще маю зауважити щодо використання міді в більш стародавні часи, що стосується обробки каменю. Є така гіпотеза, що саме мідними(бронзовими) сокирами оброблялись блоки з яких було побудовано єгипетські піраміди. Але це вже інша історія, яка чекає свого дослідника.

Отже ми розглянули матеріальну сторону цієї історії. Розглянемо далі, чому Ісус порівняв Себе з мідним змієм, піднятим Мойсеєм в пустелі. Нам відомо, що кожна людина вже ужалена змієм і на ужаленого чекає смерть. Прадавній змій, що спокусив Єву і Адама, жалить і нас, і єдиними ліками від цієї смертельної хвороби є Спаситель, прийняття Його Жертви.

«І як Мойсей підніс змія в пустелі, так мусить бути піднесений і Син Людський, щоб кожен, хто вірує в Нього, мав вічне життя» (Ів. 3:14,15).

Багато з тих, хто дивився, як вмирає Господь, не бачили Його, як Він був піднесений на хресті, як змій на жердині. Не бачили і не були врятовані. Дивитись на Нього і бачити Його – це означає прийняти Його жертву серцем і зрозуміти розумом. Прийняти розумом і зрозуміти серцем. Підняття на жердині-хресті, це акт публічності, відкритості, народності, а не фарисейської елітарності Нового Слова.

Щодо мідного походження змія, пропоную ще розглянути езотеричну складову. Так, найбільшим алхіміком всіх часів вважався пророк Мойсей. Йому приписують створення низки алхімічних трактатів і рецептів. Середньовічні алхіміки називали Мойсея, поруч з Гермесом, засновником цієї науки, яку вони називали «мoїсеевo-гермесoвим мистецтвом». В одному з алхімічних трактатів XVI ст. Еш Мецареф («Що очищає вогонь»), описано зв’язок між кабалістичними сефірот і поняттями алхімії. Сефіра Кетер відповідає, як Корінь Металів, з якого відбуваються всі метали. “Свинець розташований в Хохма, і, подібно до того, як Хохма знаходиться поруч з Кетер, свинець відбувається безпосередньо від Кореня Металів … Олово розташовується в Біні, демонструючи свій вік сірим кольором, а суровість судді своєю крихкістю. Срібло поміщається усіма майстрами каббали в розділ Хесед, через його кольору і використання. до сих пір слідували білі суті, тепер підуть червоні. золото, згідно найбільш поширеній думці, поміщається в Гвура. у Книзі Йова (37:22) золото пов’язане з північчю. Залізо пов’язано з Тіферет, оскільки подібно воно воїну, згідно книзі Вихід 15: 2, і воно носить ім’я «Зейр Анпін» («Малий Лик» або «Нетерплячий») через його швидкого гніву, згідно псалми 2: 12. Нецах і Ход відповідають середині тіла, і це мідь. Так само дві колони Соломонового Храму були зроблені з міді (1 Ц. 7:15). Йесод – живе срібло … а Малхут співвідноситься з істиною цілісний Металів з багатьох причин.
Із цієї цитати наразі, нас цікавить саме: «.. Нецах і Ход відповідають середині тіла, і це мідь. Так само дві колони Соломонового Храму були зроблені з міді (1 Ц. 7:15).»

Розглянемо сфіроти – Нецах і Ход – почуття і інтелект.
Нецах «Перемога» – естетика і краса, сфера емоцій;
Хід «Слава» – ментальна сфера, інтелект.
Отже мідь є символом цих сфірот і символом категорій і понять представлених цією парою сфір. Естетика і логіка, емоції і інтелект. Як продовження протистояння Милосердя і справедливості – Хесед і Гвура – срібло і золото. І Мойсей виготовив змія саме з міді, з металу що є символом краси і розуму.
Досліджуючи вказаний вірш 1-ше Царство 7:15 знаходимо:

13 І послав цар Соломон, і взяв із Тиру Хірама,
14 це син однієї вдови, з племені Нефталимового, а батько його тирянин, що робив на міді. І був він наповнений мудрістю й розумом, та вмінням робити всяку роботу на міді. І прийшов він до царя Соломона, і зробив усю його роботу,
15 І він відлив два мідяні стовпи, вісімнадцять ліктів височина одного стовпа, а шнур дванадцяти ліктів оточив би його; такий і стовп другий.
16 І зробив він дві маковиці, щоб дати на верхи тих стовпів, відлив їх із міді; п’ять ліктів височина однієї маковиці, і п’ять ліктів височина маковиці другої.»

Хірам, як і Мойсей був майстром по обробці міді, і маємо тут ще одне символічне послання. Вправний майстер обробляє мідь – естетику і інтелект людини і виливає з них Боаз і Яхін – стовпи для Храма Соломона – Північ і Південь, Хаос і Система, Земля і Космос. З усього цього дослідження, маємо ще один доказ, що розп’ятий на жердині Син Божий – є воротами в Царство Боже.

H.

Опубліковано в альманах “Ініціація” випуск №015 Квітень – Червень 2018

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *